morotskaka

Det var en läsare som bad om receptet på morotskakan som jag har i headern,
och självklart lägger jag ut det :).


Morotskaka

4 ägg
4 dl strösocker
200 g smält smör/margarin
5 dl rivna morötter
4 dl mjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel

Glasyr:
200 g philadelphiaost
150 g mjukt smör
3 dl florsocker
2-3 tsk vaniljsocker

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smör. Blanda mjöl med de torra ingredienserna. Rör sist i de rivna morötterna.
Smörj och bröa långpannan, häll i smeten och strö om du vill på lite extra kanel och kardemumma. Grädda i 175 grader mitt i ugnen ca: 12-15 minuter. Beror lite på hur stor långpannan är. Låt kakan sedan svalna.
Glasyr:
Ta en elvisp och vispa allt till en slät kräm. Smaka av och tillsätt ev. mer vaniljsocker. Bred glasyren över kakan och skär upp den i lagomt stora rutor.



Kommentarer
Postat av: Sofie

Morotskaka är gudomligt gott!:)

2011-06-16 @ 17:52:03
URL: http://ssofiiee.blogg.se/
Postat av: fia

Det ska jag göra. Huuu så gott! Tack för receptet!/Fia

2011-06-23 @ 21:54:01
URL: http://www.fianathome.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0